Hieronder vind je de populairste berichten van mei. Wil je meer lezen? Dan kun je natuurlijk naar een overzicht van al onze berichten gaan.
Uitbreiding lesbrief Wat zegt je speelgoed over jou? – 7 mei
Welke interesses uit het verleden bieden inzicht in je toekomst? Als kind speel je in principe alleen met speelgoed dat je leuk vindt. Later lijkt het of je soms wat verder van je interesses verwijderd raakt. Andere dingen gaan meespelen: wat anderen van je vinden, wat er van je verwacht wordt, de economische situatie… Zo raak je verder verwijderd van wat je eigenlijk het allerliefste zou doen. In deze lesbrief gaan leerlingen en ouders samen aan de slag. Samen gaan ze kijken naar de interesses van vroeger. Om hier vervolgens opleidingen en beroepen aan te koppelen die hierbij passen. Lees verder…
Jonge docent in de spotlights: Arnoud Kuijpers – 8 mei
“De helft van de jonge leraren wil stoppen”, zo kopte een groot aantal media een tijdje geleden. Wij besloten op onderzoek uit te gaan, op zoek naar tegenberichten en de andere helft van die jonge leraren: degenen die voorlopig van plan zijn in het onderwijs te blijven. Waarom kozen zij voor het onderwijs en wat zijn hun ervaringen? Lees verder…
De toekomst van het onderwijs?! – 14 mei
Het is maandagochtend, je komt de klas binnen na een leuk weekend en hebt zin om aan de slag te gaan. Nadat je docent de les heeft gestart, pak je je tablet en begint te werken. De tablet wenst je eerst goedemorgen en vraagt wat je in het weekend hebt gedaan. Jij typt dat je een volleybalwedstrijd hebt gewonnen en dat je bij je 87-jarige oma op bezoek bent geweest. Vervolgens ga je met leesvaardigheid voor Nederlands aan de slag, naast alle interactieve opdrachten is het vooral de tekst die je aanspreekt: het gaat over volleybal! Bij wiskunde leer je via de tablet hoe je de juiste hoek moet berekenen om de bal te smashen en bij biologie leer je aan de hand van het voorbeeld van je oma hoe ouderdom werkt. Lees verder…
Uitbreiding lesbrief Dit zijn mijn regels – 20 mei
Aan het begin van onze periode in Ethiopië, was alles in onze ogen één grote chaos. Het verkeer, de manier van met elkaar omgaan, de vertrektijden van de bus. We konden nergens structuur in ontdekken. Maar langzamerhand ontdekten we, dat er meer regels waren dan we dachten. De bus vertrekt bijvoorbeeld op het moment dat ‘ie vol is! (On)duidelijke regels, daar gaat de nieuwe Tumult lesbrief over. In deze blog geef ik wat ideeën om onze lesbrief verder uit te breiden. Lees verder…