Help je leerlingen meer zelfvertrouwen en motivatie te ontwikkelen!

Gepubliceerd op: 28 maart 2025
Door: Jose

Help je leerlingen meer zelfvertrouwen en motivatie te ontwikkelen!

Als mentor speel je een cruciale rol in de persoonlijke ontwikkeling van je leerlingen. Jij kunt, samen met je klas, bijdragen aan een positief zelfbeeld, het vergroten van hun zelfvertrouwen en het versterken van hun motivatie.

In dit artikel ontdek je hoe deze drie elementen met elkaar samenhangen én hoe je hier actief mee aan de slag kunt in jouw mentorklas. Wil je praktische werkvormen om direct toe te passen? Vraag ze eenvoudig aan via de links onderaan dit artikel.


Positief zelfbeeld

Een zelfbeeld krijg je niet bij je geboorte. Het ontwikkelt zich door de reacties uit je omgeving en de manier waarop je jezelf vergelijkt met anderen. In deze tijd speelt sociale media daar ook een grote rol in.

Jouw positieve, realistische en gerichte feedback helpt je leerlingen bij het ontwikkelen van een gezond zelfbeeld.

Wil je hier actief mee aan de slag? Met de werkvorm “Activiteiten waar ik blij van word” help je leerlingen bewust te worden van wat hen positief beïnvloedt.

Vraag de werkvorm aan


Zelfvertrouwen

Een positief zelfbeeld vormt de basis voor zelfvertrouwen: het geloof in eigen kunnen en het vermogen om uitdagingen aan te gaan. Zelfvertrouwen stimuleert het nemen van verantwoordelijkheid en de wens om jezelf te ontwikkelen. Het zorgt ervoor dat leerlingen voelen: ik ben de moeite waard.

Jouw vertrouwen in hun kunnen helpt je leerlingen om hun zelfvertrouwen te vergroten.

Wil je hen hierin ondersteunen? Met de werkvorm “Hier ben ik trots op!” laat je leerlingen ervaren waar ze goed in zijn en hoe ze hun kwaliteiten kunnen versterken.

Vraag de werkvorm aan


Motivatie

Motivatie gaat over de bereidheid om ergens moeite voor te doen. Leerlingen met zelfvertrouwen zijn eerder geneigd om uitdagingen aan te gaan en vol te houden, ook bij tegenslagen.

Drie belangrijke pijlers spelen hierin een rol:
Autonomie – Ik heb er zelf voor gekozen
Competentie – Ik kan het, ik ga vooruit
Verbondenheid – Ik hoor erbij, ik doe mee, ik word gewaardeerd

Jouw stimulerende en enthousiasmerende aanpak heeft een positieve invloed op de motivatie van je leerlingen.

Wil je hier praktisch mee aan de slag? De werkvorm “Denken – Ik kan het wel!” helpt leerlingen om uitdagingen met een groeimindset aan te gaan.

Vraag de werkvorm aan


De training: versterk je rol als mentor

Wil jij, samen met je mentorklas, nóg meer bijdragen aan de ontwikkeling van positief zelfbeeld, zelfvertrouwen en motivatie?

In onze training voor mentorenteams (3 uur op locatie) behandelen we deze thema’s diepgaander. We kijken naar:
✔ Hoe ontstaat een zelfbeeld en hoe kun jij dit positief beïnvloeden?
✔ Wat bepaalt het zelfvertrouwen van een leerling en hoe kun jij dit versterken?
✔ Hoe werkt motivatie (intrinsiek en extrinsiek) en hoe stimuleer je een positieve leerhouding?

Je krijgt niet alleen inzichten, maar ook concrete en direct toepasbare werkvormen om met je mentorklas aan de slag te gaan. Bovendien leer je welke kwaliteiten jij als mentor kunt inzetten om een veilige, positieve en stimulerende leeromgeving te creëren.

Resultaat van de training:
🔹 Een veilige omgeving waarin leerlingen zichzelf kunnen zijn en een groepsgevoel ervaren
🔹 Een positieve omgeving waarin leerlingen vertrouwen hebben in zichzelf en trots kunnen zijn
🔹 Een stimulerende omgeving waarin leerlingen doelen stellen en uitdagingen durven aangaan
🔹 Een klas die in zichzelf gelooft!

Meer weten? Neem contact op!

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je dieper ingaan op de mogelijkheden voor jouw school? Neem gerust contact op met Fabiola Torres, consultant bij de Tumult Academy.

📧 E-mail: fabiolatorres@tumult.nl
📞 Telefoon: 06 4320 7443

Fabiola helpt je graag verder met advies, inzichten en praktische oplossingen! 

Misschien vind je dit ook interessant

Terugblik op Tieners & Hersenpannen

Op dinsdag 11 februari 2025 zat Theater het Lichtruim in Bilthoven vol met ouders, opvoeders en mentoren die allemaal één vraag hadden: Wat speelt er nou écht in het hoofd van een tiener?

Tijdens het interactieve theatercollege “Tieners & Hersenpannen” nam Céline Rensen ons mee in de achtbaan van het puberbrein. Met humor, herkenbare voorbeelden en wetenschappelijke inzichten kregen we een unieke kijk op de wereld van tieners – een wereld waarin schoolstress, sociale druk en prestatiedruk continu met elkaar in gevecht zijn.

Lees meer »

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken