Uitbreiding lesbrief Mix & match!

Gepubliceerd op: 30 oktober 2012
Door: Martina Nieuwenhuis

Wat was jouw favoriete schoolvak? Mijn favoriete vak was geschiedenis: mijn docent kon prachtige verhalen vertellen. Zo prachtig, dat ik je nog steeds alles vertellen over de industriële revolutie in Lancashire. Tijdens mijn PABO ben ik daarom naar Bradford, Engeland gegaan (waar ik overigens de sporen van diezelfde industriële revolutie vanuit mijn kamer kon zien) om me te specialiseren in Humanities (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur). Tijdens mijn studie Onderwijskunde had ik mijn focus liggen op onderwijs over wereldburgerschap en onderwijs binnen non-profit organisaties als het Nederlandse Rode Kruis. Oftewel: aan mijn favoriete schoolvak kon je al redelijk zien welke kant ik op zou gaan!

Mix en Match
Christina Xu via Compfight

Leerlingen krijgen in de lesbrief van Tumult de opdracht om hun favoriete schoolvak te koppelen aan mogelijke beroepen. Hiervoor moeten ze zelf op internet zoeken naar welke beroepen passend zijn. Je kunt in de lijn van deze opdracht rondom ‘Kiezen’ natuurlijk nog veel meer. Maar wat? Ik heb wat ideeën voor je op een rijtje gezet.

Haal de specialist erbij
Het is hartstikke leuk om in de vakles iemand uit te nodigen die iets komt vertellen over zijn beroep (dat kan ook via Skype). Laat deze persoon met de leerlingen bespreken op welke manier zijn beroep gelinkt is aan dit schoolvak. Verandert dit hun beeld dat ze hebben bij dit schoolvak? Waarom? De leerlingen kunnen ook iemand interviewen die een beroep heeft wat aan het schoolvak gelinkt is. Dit is handig als je deze lesbrief tijdens de mentorles doet. Koppel dit dan de volgende les terug: klopte jouw verwachting van dit beroep? Waarom is dat schoolvak belangrijk voor dat beroep?

Maak je leerlingen tot specialist
Aan het eind van de lesbrief (in de mentorles) hebben de leerlingen verschillende beroepen gevonden bij hun favoriete vak. Organiseer een markt waarbij de leerlingen hun favoriete vak moeten vertegenwoordigen. Verdeel de leerlingen in groepjes met hetzelfde favoriete vak. Laat ze posters maken en laat elk groepje een kraampje opzetten. Geef de leerlingen de mogelijkheid rond te lopen en te ‘shoppen’ bij andere vakken en beroepen. Je kunt dit ook doen als je de lesbrief in de vakles hebt gedaan. Voorwaarde is dan wel dat je schoolbreed te werk gaat. Doe de lesbrief met verschillende klassen in hetzelfde lesuur, maar dus in verschillende vaklessen. De leerlingen uit deze klassen vertegenwoordigen dan het vak waar ze de lesbrief gemaakt hebben. Organiseer de markt in de aula: groots, grootser, grootst! De leerlingen kunnen ook een werkstuk maken over de mogelijkheden van hun favoriete vak.

Verkoop je vak
Een opdracht voor jullie als docenten: organiseer een themadag of -week. Daarbinnen zal elke docent in zijn eigen vaklessen aandacht besteden aan de beroepen die een link hebben met zijn vak. Zo krijgen de leerlingen bij elk schoolvak een beeld van bijbehorende beroepen.

Tumult stuurt elke twee weken een nieuwsbrief uit met daarin een gratis lesbrief. Deze lesideeën kun je gebruiken als uitbreiding van die les.

Heb je aanvullingen op deze ideeën? Deel ze hieronder met mij!

Misschien vind je dit ook interessant

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken