Het beste van 2016: de leukste en meest inspirerende blogs van het jaar – deel 2

Gepubliceerd op: 28 december 2016
Door: Britte Koppel

Het jaar is bijna ten einde, de kerstdagen zijn achter de rug: tijd voor de lijstjes en overzichten! Ook dit jaar hebben we weer veel inspirerende, humoristische en mooie blogs geschreven. Deze week nemen we jou mee langs de, volgens ons, beste blogs van het afgelopen jaar. Vandaag deel 2.

Deel 1 gemist?

5 werkvormen voor een les ter voorbereiding op een proefwerk
Een les reserveren ter voorbereiding op een proefwerk… Soms wil je gewoon je leerlingen geruststellen en soms is het een handig uur om nog wat extra uitleg te geven over dingen waar je eerder niet aan toegekomen bent. Maar hoe besteed je deze les nou effectief, zonder dat het een vragenuurtje wordt waarbij maar één leerling een vraag stelt? In deze blog vijf lesideeën voor een les voorafgaand aan een proefwerk. – Lees verder

Onderwijs naar Zweeds voorbeeld: hoe werkt Kunskapsskolan?
Meer en meer scholen zijn bezig om hun onderwijs te personaliseren en daardoor beter af te stemmen op de mogelijkheden van hun leerlingen. Het van oorsprong Zweedse onderwijsconcept Kunskapsskolan is één van de vele manieren om gepersonaliseerd onderwijs vorm te geven. Maar wat is Kunskapsskolan precies? En wat zijn de voor- en nadelen van deze onderwijsmethode? – Lees verder

Hoe geheugen, focus en goed lesgeven elkaar kunnen versterken
Als het Nederlands elftal voetbalt, zijn er 17 miljoen bondscoaches die allemaal het beste lijken te weten welke speler waar zou moeten staan. Als het gaat over onderwijs zijn er bijna net zoveel mensen die vinden dat ze beter weten hoe het onderwijs geregeld zou moeten zijn. Betere professionalisering voor docenten, meer geld, minder toetsen, een beter curriculum, meer technologie, minder technologie, minder bureaucratie. Beleidsmakers hebben verschillende dingen geprobeerd, met wisselend resultaat. Maar wetenschappers die het brein bestuderen, hebben zo hun eigen ideeën over hoe leerlingen beter kunnen leren. Namelijk door ze te leren hoe ze moeten leren. – Lees verder

Smartphones in de klas? Kies voor een telefoontas!
Dit schooljaar ben ik mijn eerste les begonnen met het introduceren van de telefoontas. Toegegeven, zoals je op de afbeelding ziet, komt ‘het’ niet in de buurt van een tas, maar voor het gemak noem ik hem zo. Voortaan leggen leerlingen bij binnenkomst hun telefoon in deze tas. Waarom? Ik realiseer me steeds meer dat smartphones in de klas enorm veel onrust met zich meebrengt. Na het lezen van het experiment van Johannes de Visser (met zijn mentorklas verbande hij een week lang de telefoon) was ik al aan het denken gezet. Maar ik was pas echt om nadat ik met een havo 4-leerling een serieus gesprek had over de gevolgen van een smartphone. – Lees verder

Inspirerend: een CV vol mislukkingen
Feit: er ligt tegenwoordig veel druk op mensen om succesvol te zijn, daar schreef ik al eerder over. En die druk geeft stress, want mensen vragen constant het uiterste van zichzelf. Elementen in onze maatschappij vergroten de druk: op Facebook staat iedereen in z’n mooiste outfit heel gelukkig te zijn met honderd vrienden (bij die mensen lukt altijd alles!), van studie switchen kan echt niet (oh, jij weet zeker niet wat je wilt) en op je CV zet je alleen alles wat goed gaat. En nog een beetje meer. Tijd voor wat tegengeluid dus, want wij geloven dat fouten maken én mislukkingen erbij horen! Lees verder

Vijf tips voor een ouderavond (met leerlingparticipatie)
Wat hebben ouderavonden en leerlingen met elkaar te maken? Nou … heel veel! Maar het is niet altijd makkelijk om op een ouderavond weer te geven wat er nou eigenlijk gebeurt in zo’n klas. Want: de leerlingen zijn er vaak niet bij op een ouderavond. Daarom in deze blog een aantal tips om ‘de klas’ naar de ouderavond te krijgen. En… om de ouders een beetje in de klas te krijgen. – Lees verder

Leerlingen motiveren? Zet ze aan het werk!
Afgelopen zomer was in het nieuws dat de Nederlandse scholier ongemotiveerd is. Het Nederlandse onderwijs bleek uit het onderzoek van OESO van hoge kwaliteit te zijn, maar weinig uitdaging zou ongemotiveerde leerlingen creëren. Of we dit meteen klakkeloos moeten aannemen is natuurlijk één ding. Laten we het eens aan de leerlingen zelf vragen: Lees verder

Namens het hele Tumultteam: een heel fijne jaarwisseling!

Foto bovenin: Freepik

Misschien vind je dit ook interessant

Terugblik op Tieners & Hersenpannen

Op dinsdag 11 februari 2025 zat Theater het Lichtruim in Bilthoven vol met ouders, opvoeders en mentoren die allemaal één vraag hadden: Wat speelt er nou écht in het hoofd van een tiener?

Tijdens het interactieve theatercollege “Tieners & Hersenpannen” nam Céline Rensen ons mee in de achtbaan van het puberbrein. Met humor, herkenbare voorbeelden en wetenschappelijke inzichten kregen we een unieke kijk op de wereld van tieners – een wereld waarin schoolstress, sociale druk en prestatiedruk continu met elkaar in gevecht zijn.

Lees meer »

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken