Het belang van inhoudelijk teamoverleg

Gepubliceerd op: 1 november 2012
Door: Emma Paul
Conversation
Ed Yourdon via Compfight

Wekelijks kom ik op scholen om met mentoren en mentorenteams te werken. Nu is een kenmerk van een groep of een team dat er altijd een geheel eigen cultuur en normenpatroon ontstaat. Vaak is het in mentorenteams ongebruikelijk om inhoudelijke ervaringen te delen over leren in de klas. Het inhoudelijke gesprek over leren en over de organisatie en realisatie van dat leren lijkt te vaak ondergeschikt te zijn aan logistieke en organisatorische vragen. Hoe kan dat anders?

Regelmaat en structuur
Wat goed werkt in teams, is het maken van een jaaragenda waarin eens per kwartaal een moment wordt gekozen om inhoudelijk te werken aan het vaardighedenonderwijs.  Denk bijvoorbeeld aan het leren kennen en evalueren van de methode die de school gebruikt, het samen maken en bespreken van lessen, verdiepende gesprekken over vaardighedenonderwijs en het organiseren van de transfer van vaardigheden naar de vaklessen. Maak voor deze bijeenkomsten een heldere agenda met ruimte voor gesprek en brainstorming. Bereid de bijeenkomst als coördinator ook voor door inhoudelijke vragen centraal te stellen. Accepteer het niet als mentoren aangeven het niet nodig of interessant te vinden om deel te nemen aan het gesprek. Vraag het team om afspraken te maken en ook elkaar op afspraken aan te spreken.

Maak tijd
Neem in het team tijd om te brainstormen . Creëer een cultuur waarin het geen tijd hebben niet direct een excuus is om niets te doen. Geen tijd hebben draagt ook een keuze in zich. Je kiest ervoor om tijd aan iets te besteden. Als er voor inhoudelijk gesprek over vaardighedenonderwijs geen tijd is, dan is het blijkbaar niet belangrijk genoeg. Dan is het tijd om het daarover te hebben. Wat vindt je als team belangrijk om te bespreken? En daar maak je dan tijd voor.

Leer van elkaar en help elkaar
Vaardigheden leren aan leerlingen is voor mentoren een pittige klus. Maar het is wel ontzettend belangrijk. En als school ben je nog niet klaar als je een methode hebt gekozen. Het echte werk wordt gedaan door de mentoren die met de voeten in de klei in de realiteit van alle dag de leerlingen vaardiger maken. Die mentoren hebben het nodig om in een inspirerend en stevig team van elkaar te leren en elkaar daarbij te helpen.

Externe kansen
Maak gebruik van de mogelijkheden! Als je klant bent van Tumult, dan is het mogelijk om een Kick-off en een Reflectiebijeenkomst te organiseren op school. In deze bijeenkomsten kun je Tumult gebruiken om met het team de methode te verkennen en/of te reflecteren op de lessen. Bereid het samen met ons voor en zorg ook dat je als coördinator aanwezig bent.

Hoe organiseer jij het teamoverleg?

Misschien vind je dit ook interessant

Terugblik op Tieners & Hersenpannen

Op dinsdag 11 februari 2025 zat Theater het Lichtruim in Bilthoven vol met ouders, opvoeders en mentoren die allemaal één vraag hadden: Wat speelt er nou écht in het hoofd van een tiener?

Tijdens het interactieve theatercollege “Tieners & Hersenpannen” nam Céline Rensen ons mee in de achtbaan van het puberbrein. Met humor, herkenbare voorbeelden en wetenschappelijke inzichten kregen we een unieke kijk op de wereld van tieners – een wereld waarin schoolstress, sociale druk en prestatiedruk continu met elkaar in gevecht zijn.

Lees meer »

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoeken